TwitterFacebook

Powiat grajewski: Radni przyjęli stanowisko w sprawie budowy fragmentu S-16

17 lipca odbyło się nadzwyczajna sesja Rady Powiatu, podczas której przyjęto stanowisko w sprawie budowy drogi ekspresowej S-16 na odcinku Ełk-Knyszyn. Radni poparli budowę tej trasy.

Przypomnijmy, że budowa 70-kilometrowego odcinku między Ełkiem a Knyszynem rozpocznie się po 2024 roku. Droga będzie łączyła ze sobą Via Balticę i Via Carpatię. Na początku roku wybrany został wykonawca dokumentacji projektowej, który ma przedstawić 5 wariantów przebiegu tej trasy. Efekty mają być znane w połowie 2021 roku.

Radni Powiatu Grajewskiego postanowili przyjąć swoje stanowisko w sprawie budowy w regionie S-16. W uzasadnieniu czytamy, że:

Realizowana od lat budowa odcinków drogi S-16 w ramach kolejnych etapów inwestycji przyczynia się do rozwoju całego obszaru województwa warmińsko-mazurskiego i podlaskiego. Droga S-16 Ełk-Knyszyn ma stanowić ważny element w krajowej i europejskiej sieci dróg. Rozszerzenie S-16 z Ełku w kierunku do Białegostoku poprawi również połączenie województwa podlaskiego z województwem warmińsko-mazurskim. Inwestycja ta stanowi ogromną szansę dla mieszkańców naszego powiatu, jak również i dla inwestorów.

Optymalnym rozwiązaniem w zakresie przebiegu trasy S-16 na terenie powiatu grajewskiego, będzie najkrótsze połączenie Ełku z Grajewem oraz przebieg najbardziej zbliżony do trasy istniejącej drogi krajowej DK65 na pozostałej cześć trasy. Takie założenia spełnia zaprojektowanie trasy S-16 od strony Ełku częścią korytarza „D” do połączenia z korytarzem „E”, przejście korytarzem „E” po prawej stronie Grajewa, z węzłem na skrzyżowaniu z istniejącą DK61 od strony Popowa. Dalszy przebieg, za węzłem, korytarzem „E” do połączenia z korytarzem „C” i korytarzem „C” do granicy powiatu grajewskiego. Zaproponowana trasa przebiegu jest najbardziej zbliżona do DK Nr 65 i linii kolejowej Białystok – Ełk E75. Przyjęcie innych rozwiązań, tj. przez węzeł „Guty” lub obejściem Grajewa po lewej stronie, doprowadzi do sytuacji, kiedy to kierowcy będą wykorzystywać dotychczasową DK65 w celu skrócenia drogi. Zaproponowany przebieg wymaga najmniejszego zajęcia terenów intensywnie wykorzystywanych rolniczo. Przyjęcie przebiegu S-16 w sąsiedztwie istniejącej DK65 i linii kolejowej E75 pozwoli przekroczyć terenu BPN w jego najwęższym miejscu oraz przekroczyć Biebrzę w pobliżu istniejących przepraw: drogowej i kolejowej. 

Przy braku S-16 rosnący ruch, zwłaszcza turystyczny w okresie letnim, może doprowadzić w najbliższym czasie do wyczerpania przepustowości istniejących dróg. Wzrost natężenia ruchu jest nieunikniony, problem komunikacyjny regionu będzie narastał, w rezultacie cel gospodarczy regionu, czyli przyciągnięcie jak największej liczby turystów, może zostać zaprzepaszczony z powodu braku dostępności komunikacyjnej.

Budowa drogi ekspresowej S-16 będzie miała bardzo duży wpływ na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym i zmniejszy wykluczenie komunikacyjne regionu.

oprac. pg

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *