TwitterFacebook

GD: Janusz Nowakowski – Bezpłatna komunikacja miejska – to się może opłacać

Komunikacja miejska w Łomży liczy 50 lat. W 1969 roku na ulice miasta wyjechały cztery autosany. Obsługiwały dwie linie. Bilet kosztował złotówkę. Po pięćdziesięciu latach w Łomży dyskutuje się nad wprowadzeniem darmowej komunikacji zbiorowej dla wszystkich podróżnych. Takie rozwiązanie już od kilu lat jest w sąsiedniej Ostrołęce.

Od 1 października z darmowej komunikacji miejskiej korzystać mogą uczniowie łomżyńskich szkół. Szkopuł w tym, że nie wszyscy. Darmowe przejazdy owszem są, ale tylko w granicach miasta. Ci uczniowie, którzy dojeżdżają do miasta z okolicznych gmin, za przejazd poza granicami muszą jednak zapłacić.

– To wynika z tego, że wójtowie, burmistrzowie nie za bardzo jeszcze na tym etapie chcą się włączyć w rozszerzenie tej bezpłatności również na wszystkich. Ale myślę, że jest to kwestia czasu, bo przecież prezydent przymierza się razem z radnymi żeby wprowadzić w stu procentach bezpłatną komunikację miejską – mówił dzisiejszy gość dnia Radia Nadzieja Janusz Nowakowski, dyrektor MPK w Łomży.

Przewiduje się, że bezpłatna komunikacja miejska dla wszystkich, korzystających z transportu zbiorowego w Łomży, może stać się faktem w 2021 roku. Ostateczna decyzja będzie w rękach radnych miejskich i prezydenta. Obecnie z bezpłatnych przejazdów mogą korzystać wspomniani uczniowie, a także seniorzy (warunek- posiadanie karty seniora) i najmłodsi mieszkańcy Łomży.

Okazją do szerokiej debaty na temat zysków i strat z zakładanego wprowadzenia darmowych przejazdów „empekami”, będzie zorganizowane w Łomży posiedzenie Gospodarczej Izby Komunikacji Miejskiej. Oprócz prezentacji działań promujących transport zbiorowy istotnym elementem spotkania będą warsztaty z udziałem młodzieży szkolnej i dyskusja dotycząca przyszłości komunikacji miejskiej w wersji bezpłatnej, z uwzględnieniem takich korzyści jak: mniej samochodów osobowych na ulicach miasta, co może mieć ogromne znaczenie, szczególnie w tak zwanych godzinach szczytu komunikacyjnego; mniej samochodów na ulicach, to mniej spalin w powietrzu; wreszcie mniej samochodów na ulicach to więcej miejsc parkingowych szczególnie w centrum miasta – a wszystko można spiąć klamrą pod hasłem zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego na ulicach Łomży.

Ponadto w rozmowie Pawła Zyskowskiego z Januszem Nowakowskim także o przekształceniu MPK Zakład Budżetowy w spółkę prawa handlowego, ten proces już się rozpoczął, jak też na przykład o szeroko rozumianej kulturze na drodze okiem kierowców MPK.

Poniżej pozostałe audycje z cyklu Gość Dnia Radia Nadzieja:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *