TwitterFacebook

Zmiany w usługach turystycznych

Obowiązują nowe przepisy o usługach turystycznych. Z początkiem lipca weszła w życie ustawa, której głównym celem jest lepsza ochrona podróżnych i klientów sektora turystycznego. Nakłada ona jednak nowe obowiązki na właścicieli biur podróży i zwiększa ich odpowiedzialność.

Ta ustawa zmienia bardzo wiele i to na niekorzyść biur podróży, czyli organizatorów wyjazdów. Właściwie nie wolno nam teraz prawie nic, możemy jedynie podpisać z klientem umowę, z której on bez problemu może się wycofać, przy czym praktycznie każda przyczyna rezygnacji, jaką poda, musi zostać uwzględniona, a my nie mamy prawa jej podważyć – mówi Irena Jastrzębska, współwłaściciel jednego z biur podróży w Ostrołęce.

Zgodnie z nowymi przepisami, klient może zareklamować nieudaną wycieczkę nawet do trzech lat po jej zakończeniu. Może też odstąpić od umowy w przypadku zaistnienia tzw. nadzwyczajnych okoliczności, np. podwyższonego zagrożenia terrorystycznego w miejscu docelowym lub jego bezpośrednim sąsiedztwie. Ma też prawo do rezygnacji w przypadku bardziej znaczących zmian wprowadzanych przez organizatora, jak np. zmiana środka transportu czy podwyższenie ceny o więcej niż 8 proc.

Konsekwencją zmiany przepisów jest też konieczność przygotowania nowych umów. – Klient, wychodząc z biura, otrzyma stertę dokumentów, ponieważ na wszystko powinna zostać zawarta oddzielna umowa: osobno na wycieczki fakultatywne, środek transportu, a także świadczenia hotelowe. Podejrzewam, że klient sam nie będzie się w stanie w tym odnaleźć – dodaje Irena Jastrzębska.

Nowe przepisy, zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej z 2015 roku, weszły w życie z dniem 1-go lipca 2018 roku i zastąpiły dotychczasowe, obowiązujące od 1997 roku.

Aleksandra Zdanowicz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *