RN
TwitterFacebook

Via Baltica: Budowa II jezdni obwodnicy Szczuczyna (przyszła S61) dobiega końca

Mimo ograniczeń związanych z epidemią koronawirusa, budowa II jezdni obwodnicy Szczuczyna (przyszła S61) dobiega końca. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce udostępnić ją kierowcom w I połowie maja. 

Zaawansowanie prac wynosi 92 %. Gotowa jest jezdnia z nawierzchnią z betonu cementowego, wszystkie obiekty mostowe i przepusty. Kończy się układanie warstwy ścieralnej SMA (wierzchniej – ostatniej) na obiektach i poszerzeniach, trwa budowa zbiorników retencyjnych oraz montaż balustrad i barier.

Do wykonania pozostało m.in. wykonanie wygrodzeń chroniących przed zwierzętami, montaż wypełnień ekranów akustycznych, dokończenie montażu barier energochłonnych, a także wykonanie oznakowania pionowego i poziomego.

Planowane udostępnienie kierowcom dwujezdniowej obwodnicy Szczuczyna jako kolejnej części S61 – I poł. maja br. 

Budowana II jezdnia ma długość około 6,58 km., łączy się z wybudowanym w ramach I etapu budowy obwodnicy dwujezdniowym węzłem Szczuczyn. Po oddaniu do użytku II jezdni, cała obwodnica Szczuczyna będzie miała 8 kilometrów i standard 2-jezdniowej drogi ekspresowej S61. Całkowita wartość umowy na roboty: 75 080 380,94 zł brutto. Generalnym Wykonawcą jest spółka POLAQUA. Nadzór nad robotami sprawuje spółka TPF.

Będzie to trzeci gotowy odcinek S61 po fragmencie obw. Augustowa (12,75 km – 2014) i obw. Suwałk (12,83 km – 2019).

– Planujemy, że w II połowie 2021 obwodnica Szczuczyna zostanie połączona z wybudowanym odcinkiem S61 Stawiski – Szczuczyn (18 km) oraz kolejnym fragmentem S61 węzeł Kolno – Stawiski (16,43km). Na przełomie 2021/2022 można będzie też prawdopodobnie dojechać ze Szczuczyna do Ełku – rozkręca się budowa tego „sąsiedzkiego” odcinka Szczuczyn – Ełk Południe – informuje Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Via Baltica w budowie

Via Baltica to międzynarodowy korytarz, który połączy Polskę z krajami nadbałtyckim. S61 rozpoczyna się tuż za Ostrowią Mazowiecką i biegnie przez województwo podlaskie i warmińsko-mazurskiego aż do przejścia granicznego w Budzisku. Cała inwestycja ma być gotowa w 2023 roku.

Na zgody na budowę czekają jeszcze: odcinek Podborze – Śniadowo, którego nowy wykonawca przygotowuje wniosek o ZRID, drugi odcinek łomżyńskiej obwodnicy od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (tam prace ruszą najprawdopodobniej w maju) oraz Ełk Południe-Wysokie (ZRID powinien być wydany w kwietniu). 

Oto jak wygląda zaawansowanie prac na wszystkich odcinkach:

  • Węzeł Podborze – Śniadowo o długości ok. 19,5 km, 8 stycznia br. podpisano umowę z nowym wykonawcą,
  • Węzeł Śniadowo – Łomża Południe o długości ok. 17 km, trwają prace budowlane, wartość kontraktu to 380 mln zł,
  • Węzeł Łomża Południe – Łomża Zachód o długości ok. 7,2 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 21 grudnia 2017 r., decyzja ZRID wydana 19 lutego 2020 roku, drogowcy weszli już na budowę, wartość kontraktu to 218,1 mln zł,
  • Węzeł Łomża Zachód – Węzeł Kolno o długości ok. 12,9 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 11 października 2018 r., wniosek o wydanie decyzji ZRID został złożony 12 sierpnia 2019 r., wartość kontraktu to 525,6 mln zł,
  • Węzeł Kolno – Stawiski o długości ok. 16,4 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 31 października 2017 r., drogowcy weszli na plac budowy (ZRID wydany pod koniec września 2019 r.), wartość kontraktu to 288,3 mln zł,
  • Stawiski – Szczuczyn o długości ok. 18 km, umowa z Wykonawcą podpisana 31 października 2017 r., trwają prace budowlane, decyzja ZRID została wydana 30 sierpnia 2019 r., wartość kontraktu to 342,1 mln zł,
  • Obwodnica Szczuczyna (II jezdnia) o długości ok. 6,6 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 26 maja 2017 r., trwają roboty budowlane, planowane oddanie do użytku I kw. 2020 r., wartość kontraktu to 75 mln zł,
  • Szczuczyn – Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 6 sierpnia 2018 r., ZRID został wydany 25 lutego 2020 r., wartość kontraktu to 700 mln zł,
  • Ełk Południe – Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa z Wykonawcą została podpisana 19 lipca 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na kwiecień 2020 r., wartość kontraktu to 686 mln zł,
  • Wysokie – Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa z Wykonawcą podpisana 4 lipca 2018 r.,decyzja ZRID została wydana 7 października 2019 r., wartość kontraktu to 484 mln zł,
  • Raczki – obwodnica Suwałk o długości 13 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 659 mln zł,
  • Obwodnica Suwałk o długości ok. 12,8 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 299,4 mln zł,
  • Koniec obwodnicy Suwałk – Budziska (granica państwa) o długości ok. 24,2 km, 8 stycznia br. podpisano umowę z nowym wykonawcą.

oprac. pg

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *