Seniorzy w dalszym ciągu na celowniku oszustów

Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kolnie zgłasza się coraz więcej starszych osób, które ucierpiały w wyniku zawierania niekorzystnych umów.
Ofiarą nieuczciwych praktyk padają na ogół osoby starsze. Seniorzy narzekają najczęściej na niezrozumiałe umowy pisane małą czcionką oraz na akwizytorów, którzy wprowadzają ich w błąd, próbując sprzedać usługi telekomunikacyjne czy energetyczne.
– Konsumenci są wówczas wprowadzani już na samym początku w błąd, gdyż przedstawiciele oferują zmianę warunków umowy, płacenie niższych rachunków, a w konsekwencji zawierane są umowy z zupełnie nowym dostawcą usług – ostrzega Katarzyna Obrycka, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kolnie. – Konsument jest narażany na płacenie kar umownych wobec dotychczasowego dostawcy – mówi kolneńska rzeczniczka praw konsumentów, przypominając jednocześnie, że mamy dwa tygodnie na rezygnację z umowy. – Ważne jest, abyśmy nie dali sobie wmówić, że nie mamy prawa do odstąpienia od umowy, bo zawsze mamy prawo jeśli zawieramy taką umowę z przedsiębiorcą. Należy jednak pamiętać, że ten termin jest krótki i wynosi czternaście dni od chwili zawarcia umowy – wyjaśnia. Rezygnację należy złożyć w formie pisemnej bądź wysłać.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kolnie radzi, aby w każdej chwili zachować ostrożność, zwłaszcza podczas rozmowy telefonicznej. Uważać należy też podczas wizyty akwizytora w domu. Sympatyczni i elokwentni sprzedawcy używają wszelkich możliwych technik podczas sprzedaży. Katarzyna Obrycka przestrzega także przed firmami oferującymi swoje towary na pokazach. Kosztowny komplet garnków, wyjątkowy materac czy lecznicza pościel wełniana – wciąż nie brakuje osób, które są gotowe zapłacić za te cudowne produkty dużo zapłacić.
– Na tych pokazach firmy zjeżdżają z dalszych regionów kraju, więc nie są tutaj na miejscu dostępne – tłumaczy Katarzyna Obrycka. – Oferują najczęściej sprzęt gospodarstwa domowego, wyroby rzekomo lecznicze (…) konsumenci znów są wprowadzani w błąd co do właściwości tych produktów. Z reguły są zachęcani, a czasami nawet przymuszani do zawarcia takich umów, a następnie spotykają się z szeregiem utrudnień, na przykład gdy chcą odstąpić od takich umów w ciągu ustawowego terminu czternastu dni – dodaje.
Z uwagi na tak liczne problemy, i to w skali całego kraju, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi od dłuższego czasu kampanię na rzecz ochrony praw seniorów.
UOKiK przypomina sześć najważniejszych zasad rozsądnego seniora-konsumenta:
1. Nie kupuj bez namysłu.
2. Nie wierz w darmowe prezenty.
3. Nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa.
4. Bądź uważny – nie daj się manipulacji.
5. Nie ulegaj namowom.
6. Pamiętaj, nie jesteś sam.
Marzena Wiśniewska