TwitterFacebook

Seniorzy w dalszym ciągu na celowniku oszustów

Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kolnie zgłasza się coraz więcej starszych osób, które ucierpiały w wyniku zawierania niekorzystnych umów.

Ofiarą nieuczciwych praktyk padają na ogół osoby starsze. Seniorzy narzekają najczęściej na niezrozumiałe umowy pisane małą czcionką oraz na akwizytorów, którzy wprowadzają ich w błąd, próbując sprzedać usługi telekomunikacyjne czy energetyczne.

– Konsumenci są wówczas wprowadzani już na samym początku w błąd, gdyż przedstawiciele oferują zmianę warunków umowy, płacenie niższych rachunków, a w konsekwencji zawierane są umowy z zupełnie nowym dostawcą usług – ostrzega Katarzyna Obrycka, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kolnie. – Konsument jest narażany na płacenie kar umownych wobec dotychczasowego dostawcy – mówi kolneńska rzeczniczka praw konsumentów, przypominając jednocześnie, że mamy dwa tygodnie na rezygnację z umowy. – Ważne jest, abyśmy nie dali sobie wmówić, że nie mamy prawa do odstąpienia od umowy, bo zawsze mamy prawo jeśli zawieramy taką umowę z przedsiębiorcą. Należy jednak pamiętać, że ten termin jest krótki i wynosi czternaście dni od chwili zawarcia umowy – wyjaśnia. Rezygnację należy złożyć w formie pisemnej bądź wysłać.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kolnie radzi, aby w każdej chwili zachować ostrożność, zwłaszcza podczas rozmowy telefonicznej. Uważać należy też podczas wizyty akwizytora w domu. Sympatyczni i elokwentni sprzedawcy używają wszelkich możliwych technik podczas sprzedaży. Katarzyna Obrycka przestrzega także przed firmami oferującymi swoje towary na pokazach. Kosztowny komplet garnków, wyjątkowy materac czy lecznicza pościel wełniana – wciąż nie brakuje osób, które są gotowe zapłacić za te cudowne produkty dużo zapłacić.

Na tych pokazach firmy zjeżdżają z dalszych regionów kraju, więc nie są tutaj na miejscu dostępne – tłumaczy Katarzyna Obrycka. – Oferują najczęściej sprzęt gospodarstwa domowego, wyroby rzekomo lecznicze (…) konsumenci znów są wprowadzani w błąd co do właściwości tych produktów. Z reguły są zachęcani, a czasami nawet przymuszani do zawarcia takich umów, a następnie spotykają się z szeregiem utrudnień, na przykład gdy chcą odstąpić od takich umów w ciągu ustawowego terminu czternastu dni – dodaje.

Z uwagi na tak liczne problemy, i to w skali całego kraju, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi od dłuższego czasu kampanię na rzecz ochrony praw seniorów.

UOKiK przypomina sześć najważniejszych zasad rozsądnego seniora-konsumenta:

1. Nie kupuj bez namysłu.

2. Nie wierz w darmowe prezenty.

3. Nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa.

4. Bądź uważny – nie daj się manipulacji.

5. Nie ulegaj namowom.

6. Pamiętaj, nie jesteś sam.

Marzena Wiśniewska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *