TwitterFacebook

Złoto podzielone między Białystok i Warszawę [FOTO]

Śpiewali z pasją. Tak jednym zdaniem można podsumować IV Międzynarodowy Konkurs Chóralny Muzyki Sakralnej Carmen Fidei. Tę pasję można było zauważyć podczas dwudniowych przesłuchań, kiedy to w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Łomży chórzyści z dwunastu chórów prezentowali swoje umiejętności wokalne. Tegoroczny konkurs okazał się szczęśliwy dla dwóch chórów: Chóru Żeńskiego Zespołu Szkół Muzycznych im. I Paderewskiego w Białymstoku Schola Cantorum Bialostociensis i Archikatedralnego Chóru Męskiego Cantores Minores z Warszawy.

Oba chóry podzieliły między sobą nagrodę główną, gdyż jury, pod przewodnictwem prof. zw. dra hab. Roman Gruczy, nie przyznało Grand Prix. Jak stwierdził w rozmowie z Radiem Nadzieja przewodniczący jury – różnice punktowe w przypadku tych dwóch chórów były tak minimalne, że jednogłośnie ustaliliśmy w jury, że w tym roku wyróżnimy nagrodą oba chóry.

Zresztą, jak to kilkakrotnie powtarzał przewodniczący jury prof. Grucza, tegoroczny konkurs stał na bardzo wysokim poziomie i, jeśli chodzi o muzykę chóralną, to patrząc na tych wszystkich młodych, śpiewających w chórach, nie należy się martwić o stan i przyszłość śpiewu chóralnego. Natomiast zmartwieniem i pewnego rodzaju zaskoczeniem był udział tylko dwóch chórów parafialnych, w tym jednego z naszej diecezji. W tegorocznym konkursie Diecezję Łomżyńską godnie reprezentował chór parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Nowogrodzie, z dyrygentem Dariuszem Stepnowskim, który zdobył w swojej kategorii brązowe pasmo.

Profesor Grucza zwraca uwagę, że prowadzenie chóru parafialnego nie jest sprawą łatwą, gdyż o ile profesjonalne chóry składają się w większości z osób wykształconych muzycznie i prowadzonych przez specjalistów, to chóry parafialne skupiają w sobie osoby z ogromną charyzmą i pragnieniem śpiewania, ale bez przygotowania muzycznego. Dlatego tym bardziej cieszy udział chórów parafialnych, zarówno w tym jak i innych konkursach.

Konkurs Chóralny Muzyki Sakralnej Carmen Fidei ma w nazwie międzynarodowy. Niestety w tym roku nie dojechał chór z Białorusi i choć muzyka łączy kraje, to w tym wypadku nie miała aż takiej siły przebicia, gdyż nie wszyscy chórzyści otrzymali wizy, a to spowodowało wycofanie się z konkursu.

Jednak występ dwunastu chórów to była ogromna uczta duchowa. Każdy, kto choć na chwilę odwiedził mały kościółek przy placu Papieża Jana Pawła II w Łomży, mógł liczyć zarówno na piękne doznania słuchowe i estetyczne, jak i duchowe.

Końcowym akcentem konkursu była Msza św., sprawowana w kościele Katedralnym w Łomży pod przewodnictwem biskupa Janusza Stepnowskiego, z udziałem i zaangażowaniem chórzystów. A po Mszy odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród i koncert laureatów.

Na zakończenie warto wspomnieć o najlepszym dyrygencie Konkursu, gdyż po raz drugi Nagroda dla najlepszego dyrygenta powędrowała do Anny Olszewskiej, dyrygent SCHOLI CANTORUM BIALOSTOCIENSIS z Białegostoku. W roku ubiegłym, podczas III Konkursu Carmen Fidei, Anna Olszewska przyjechała z Międzyszkolnym Chórem Żeńskim przy III Liceum Ogólnokształcącym im. K.K. Baczyńskiego w Białymstoku i zdobyła złote pasmo w kategorii chórów jednorodnych oraz otrzymała tytuł najlepszego dyrygenta. W tym roku, już z innym chórem, potwierdziła swoje umiejętności. Choć sama o sobie mówi, że jest bardzo wymagającym dyrygentem to, gdy widzi się ilość chórów, które na co dzień prowadzi oraz zaangażowanie młodych osób w nich śpiewających, świadczyć to może nie tylko o wysokiej klasie i kunszcie muzycznym, ale też o umiejętności dzielenia się swoją pasją z młodymi.

Poniżej pełna lista nagrodzonych chórów w poszczególnych kategoriach

Jury postanowiło nie przyznać Nagrody Grand Prix, a kwotę nagrody w wysokości 3 tys. zł podzielić między trzema najlepszymi chórami. I i tak nagrodę otrzymały:

  • SCHOLA CANTORUM BIALOSTOCIENSIS z Białegostoku – w kategorii: chóry młodzieżowe, chóry jednorodne
  • Archikatedralny Chór Męski CANTORES MINORES z Warszawy

Nagrody w kategoriach:

Zespoły wokalne do 12 osób otrzymały
Pasmo srebrne
            Zespół Wokalny ESPERIMENTO z Białegostoku

– Chóry jednorodne otrzymały
Pasmo złote
            SCHOLA CANTORUM BIALOSTOCIENSIS z Białegostoku
            Chór Młodzieżowego Domu Kultury w Białymstoku

Pasmo srebrne
            Chór AKATYST z Kcyni
            Zespół Wokalny ALE CANTAR k. Zamościa

– Chóry parafialne otrzymały
Pasmo brązowe
            Chór Parafii Narodzenia NMP w Nowogrodzie
            Chór CANTORES SANCTAE BARBARAE – Warszawa

– Chóry mieszane otrzymały
Pasmo złote
            Chór KOE z Sokołowa Podlaskiego

Pasmo srebrne
            Chór Mieszany PRIMO z Suwałk

Pasmo brązowe
            Chór PASJONATA – Świętajno
            Chór CANTORES SANCTAE BARBARAE – Warszawa

– Chóry młodzieżowe otrzymały
Pasmo złote
            SCHOLA CANTORUM BIALOSTOCIENSIS z Białegostoku

– Chóry kameralne otrzymały
Pasmo złote
            SCHOLA CANTORUM BIALOSTOCIENSIS z Białegostoku

 

Ponadto przyznano także nagrody w następujących kategoriach:

Za najlepiej wykonany utwór kompozytora polskiego, którą otrzymał
            Archikatedralny Chór Męski CANTORES MINORES z Warszawy za utwór Jakuba Szafrańskiego „Agnus Dei”

– Za najlepsze wykonanie chorału gregoriańskiego, którą otrzymał
            Archikatedralny Chór Męski CANTORES MINORES z Warszawy

– Za najlepszą kulturę brzmienia, którą otrzymała
            SCHOLA CANTORUM BIALOSTOCIENSIS z Białegostoku

– Nagrodę dla najlepszego dyrygenta otrzymała
            Anna Olszewska dyrygent SCHOLI CANTORUM BIALOSTOCIENSIS z Białegostoku

 Joanna Ekstowicz

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *