RN
TwitterFacebook

Podlaskie. Koncert inaugurujący 66. sezon artystyczny 2020/21 w OiFP

Już w najbliższy piątek, 25 września o godz. 19.00, Opera i Filharmonia  Podlaska zainauguruje 66. sezon artystyczny 2020/21. Na dużej scenie przy Odeskiej usłyszymy Adagio z III Symfonii Krzysztof  Pendereckiego, IV Symfonię B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena oraz Mszę C-dur „Koronacyjną” KV 317 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Orkiestrę, Chór – przygotowany przez prof. Violettę Bielecką – i solistów poprowadzi Maestro Mirosław Jacek Błaszczyk. Zaśpiewają: Małgorzata Trojanowska – sopran, Joanna Motulewicz – alt, Paweł Cichoński – tenor, Dominik Opaliński – bas.

Jak rozpocząć nowy etap życia, nowy sezon artystyczny, gdy poprzedni się nie zakończył, jakby przedwcześnie zgasł? Jak muzycznie uczcić twórcę, nad którego prochami pomodlono się, ale ich nie pochowano? Na te pytania odpowiada Adagio samego Krzysztofa Pendereckiego, muzyka będąca rozpamiętywaniem przeszłości, uobecniającej się w podobieństwach i cytatach – pisze Magdalena Gajl w programie koncertu inauguracyjnego.

Ten centralny rozdział pięcioczęściowej III Symfonii rozpoczyna się zwielokrotnionym motywem z Wagnerowskiego „Tristana i Izoldy”, a nastrojem nawiązuje do swojego „Raju utraconego” – Adagietta poprzedzającego lament Adama po spróbowaniu jabłka. Słychać też ptasie motywy z Mahlerowskiego „Zmartwychwstania” i rozdzwonioną dźwiękiem czelesty dziecięcą melodyjkę z V Symfonii Szostakowicza, pisanej w kulminacyjnej fazie stalinowskiego terroru.

Adagio Pendereckiego i Adagio, którym Ludwig van Beethoven rozpoczyna IV Symfonię B-dur op. 60, mają żałobny nastrój, ale muzyka Beethovena szybko otrząsa się z odrętwienia potężnym akordem. Powraca on wielokrotnie w melodii głównego tematu części Allegro vivace, przysłaniając pierwszoplanowe motywy, wtrąca się w ludyczne dialogi. Kolejne Adagio ma formę wariacji, wypełnia je żarliwy śpiew smyczków, którego ekspresję określają wszechobecne nutowe oznaczenia dynamiki i artykulacji. Głębię wyrazu tematu potęgują tkliwe epizody – melodia klarnetu z głuchym odzewem kotłów, dłuższy dialog skrzypiec. Uwagę przykuwa bujność brzmienia i wszechobecny rytm podskoków czy bicia serca. 

Podobnie wielowymiarowa Msza C-dur KV 317 „Koronacyjna” Wolfganga Amadeusza Mozarta, powstała tuż po powrocie 23-letniego twórcy do rodzinnego Salzburga, w którym miał osiąść na zawsze. Nie zrażając się ograniczeniami czasu trwania i obsady, skomponował dzieło skondensowane, zapowiadające arcydzieła przyszłości, ukoronowujące dotychczasowe doświadczenia. Przydomek „Krönungmesse” przylgnął doń po włączeniu Mszy do repertuaru koronacyjnego na wiedeńskim dworze, już po śmierci Mozarta; przede wszystkim jednak zawiera ona kilka epizodów pełnych królewskiego majestatu. Należy do nich Sanctus czy początkowa chóralna inwokacja, Kyrie eleison.

KONCERT INAUGURACYJNY

25 września 2020 godz.19.00 / Sala koncertowa, ul. Odeska 1

Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej

Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent

Violetta Bielecka – przygotowanie chóru

Małgorzata Trojanowska – sopran

Joanna Motulewicz – alt

Paweł Cichoński – tenor

Dominik Opaliński – bas

Krzysztof  Penderecki (1933-2020) – Adagio z III Symfonii

Ludwig van Beethoven (1770-1827) – IV Symfonia B-dur op. 60

Adagio – Allegro vivace

Adagio

Allegro vivace (Menuetto)

Allegro ma non troppo

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) – Msza C-dur „Koronacyjna” KV 317

Kyrie eleison

Gloria

Credo

Sanctus

Benedictus

Agnus Dei

OiFP

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *