RN
TwitterFacebook

Centralny Port Komunikacyjny: Jak będzie przebiegało nowe połączenie kolejowe z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka? Oto trzy wstępne warianty [MAPY]

Nowa linia kolejowa z Ostrołęki do Giżycka przejdzie przez środek Łomży? Tak wynika z opublikowanych map przebiegu korytarza odcinka linii kolejowej nr 29, która ma powstać w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

Mają one charakter orientacyjny. Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznychwyjaśnił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego podczas wczorajszego II Kongresu Rozwoju Kolei.

W opublikowanym przez CPK Strategicznym Studium Lokalizacyjnym zaproponowano trzy warianty, które dla Łomży zakładają wjazd pociągów starą linią kolejową nr 49 od strony Konarzyc. Oto propnowany przebieg. 

  1. Pomarańczowy – z Ostrołęki linia odbijałaby w kierunku Nowej Wsi Wschodniej, następnie biegłaby w okolicach Przytuł Nowych, przecinałaby drogę między Chojnami Młodymi a Szczepankowem, następnie od strony Łochtynowa przez osiedle na Krasce połączy się z linią kolejową nr 49.
  2. Niebieski – ten wariant zakłada, że linia z Ostrołęki pobiegnie w kierunku Puchał aż do Wrzeszcz-Kolonii i mijając Osobne, Czaplice, Boguszyce i Konarzyce z lewej strony tak jak linia pomarańczowa połączy się z linią kolejową nr 49.
  3. Zielony – z Ostrołęki do Łomży częściowo linia kolejowa biegłaby po starej linii kolejowej nr 36 do Śniadowa, jednak odbijałaby w Aleksandrowie w kierunku Łomży. Dodatkowo w okolicach Chomentowa powstałby dodatkowy łącznik ze Śniadowem. Dalej trasa docierałaby do Kozik, gdzie również byłaby linia łącząca z linią nr 36. Kolejny taki dopływ powstał by też w okolicach Giełczyna. Następnie nowa linia kolejowa starą linią kolejową nr 49 od strony Konarzyc prowadziła by do Łomży. 

Wszystkie warianty zakładają też, że nowe tory w Łomży powstaną poprzez przecięcie ul. Sikorskiego, osiedla domków jednorodzinnych między Wojska Polskiego, Nowogrodzką a Groblą Jednaczewską. Projekt obejmuje również budowę nowego mostu na Narwii.

Dalej tory mają mijać Czarnocin i Piątnicę i odbijać od DK61 i DK63 w kierunku Muraw, za którymi warianty przebiegu linii kolejowej rozdzielają się: pomarańczowa przecina DK63 za Rogienicami Wielkimi i mija Mały Płock z prawej strony, niebieska zakręca w kierunku Popek i wjeżdża częściowo do Małego Płocka z lewej strony, natomiast wariant zielony omija Mały Płock.

W zielonej i pomarańczowej wersji tory mijają Kolno z prawej strony. Natomiast wariant niebieski przechodzi z lewej strony. Dalej linia biegłaby tak jak DK63. Dopiero za Borkami tory odbijają w prawo mijając Jagodne i włączając się w przebieg linii kolejowej 219.

Od Piszu trasę zaplanowano wzdłuż DK63, aż do miejscowości Szwejkówko, gdzie linia 29 odbiłaby w lewo, aby połączyć się z linią nr 223, która przebiega przez Orzysz.

Dalej nadal biegłaby wzdłuż DK63 w zależności od wariantu, albo wzdłuż, albo trochę oddalona z lewej strony, aż do miejscowości Grajwo, gdzie połączyłaby się z linią kolejową nr 38 przebiegającą przez Giżycko.  

Kolej wraca do Łomży i nie tylko

Według założeń Programu Kolejowego CPK w województwie podlaskim wybudowanych ma zostać 56 km linii kolejowej nr 29, prowadzącej z Ostrołęki przez Łomżę i Kolno do Giżycka. Dzięki tej inwestycji, po przeszło 25 latach połączenie kolejowe odzyska Łomża, jedno z największych polskich miast bez kolei, skąd do Warszawy dojedziemy w 1 godz. 15 min., a do CPK w 1 godz. 35 min.

Efektem budowy nowego odcinka linii nr 29 będzie też stworzenie krótszego, mającego wysokie parametry połączenia Ostrołęki z Łomżą. Umożliwi to dogodne skomunikowanie tego miasta transportem kolejowym. Długość nowej linii kolejowej będzie bowiem o ok. 30% mniejsza niż obecna trasa przez Śniadowo, a warianty nowej linii charakteryzują się korzystniejszą geometrią względem przebiegu istniejących linii kolejowych.

Nowa trasa kolejowa w istotnym stopniu skróci potencjalną trasę pociągów w relacjach łączących Polskę Centralną z mającymi duże znaczenie turystyczne rejonami Mazur.

Nowy odcinek linii nr 29, oprócz poprawy warunków dla prowadzenia pociągów pasażerskich, umożliwi nieograniczane przepustowością linii kolejowej nr 6 trasowanie szybkich połączeń towarowych w relacjach północny wschód – południe. Ponadto stworzy ciąg Warszawa – Pisz/Orzysz – Ełk pozwalający ominąć w sytuacjach awaryjnych istniejący ciąg przez Białystok.

Budowa nowej linii kolejowej ma także istotne znaczenie dla działań związanych ze spójnością terytorialną kraju. Będzie to możliwe poprzez zapewnienie nowego kolejowego korytarza transportowego w osi południkowej w stosunku do obecnie istniejących w układzie równoleżnikowym w tym rejonie kraju.

pg/CPK

4 komentarzy

  1. FLIS Odpowiedz

    Moim zdaniem szlakiem do zaakceptowania jest bieg trasy przy S61 do Szczuczyna i dalej do Białej Piskiej gdzie jest już trakcja. Większa oszczędność przede wszystkim.

  2. Łomża Odpowiedz

    Trasa musi iść przed miasto, aby Łomżyniacy mieli wygodny dostęp do kolei. Poza tym jest miejsce, aby taką linię przez miasto przeprowadzić. Nie każdy ma samochód aby dojechać gdzieś pod Łomże.

  3. Stary Łomżyniak Odpowiedz

    Linia kolejowa do Łomży powinna iść nie z Ostrołęki (bo ta już ma kolej) tylko z Czyżewa przez Zambrów i Śniadowo. Oczywiście powinna przebiegać przez środek miasta. Pamiętam w latach 80 była o tym mowa i ówczesne władze w planach zagospodarowania stworzyły korytarz pod tą linię, nie pozwalając budować tam budynków. Przez miasto pociągi będą jeździć tylko 60 km/h a nie 250.

  4. Andre Odpowiedz

    Przez miasto i z maksymalnym wyciszeniem, w tunelu lub za dobrymi ekranami.
    To ma być kolej dla 120tys. ludzi.
    Ma być łatwość dojazdu komunikacją miejską.
    Ktoś chyba kupił działki koło Kupisk, że tak chce dworzec w polu na wsi.
    Przewaga kolei na świecie polega na tym, że dojeżdża do centrum miast.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *