TwitterFacebook

Czytelnik o kolei przez centrum Łomży: To historyczna szansa dla naszego miasta i należy ją wykorzystać

Propozycja wyprowadzenia linii kolejowej, która ma powstać przy okazji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, z Łomży w kierunku Kolna przez centrum miasta powoduje dużo dyskusji. Prezydent Mariusz Chrzanowski oraz część zapytanych przez Radio Nadzieja mieszkańców bardzo chłodno podeszło do tematu. Inni widzą w tym ogromną szansę na rozwój miasta. Poniżej publikujemy treść e-maila, który w tej sprawie trafił do naszej redakcji:

Plany, przedstawione w trzech wariantach, zakładają budowę linii kolejowej przez miasto przy jednoczesnym odtworzeniu dworca kolejowego w rejonie dworca PKS. 

Z jednej strony takie rozwiązanie będzie ingerowało w tkankę miejską. Warto więc na jak najwcześniejszym etapie zadbać o odpowiednie zabezpieczenie mieszkańców przed negatywnym wpływem linii kolejowej. Może to być np. zobowiązanie inwestora do budowy wiaduktów, ekranów dźwiękochłonnych itp.

Z drugiej jednak strony, budowa linii kolejowej przez miasto daje ogromną szansę mieszkańcom na łatwy dostęp do szybkiej kolei. Dworzec kolejowy znajdowałby się przy dworcu PKS. Jest to możliwość stworzenia centrum przesiadkowego z prawdziwego zdarzenia, gdzie podróżni mogliby się przesiadać między pociągiem, autobusem miejskim oraz autobusem dalekobieżnym.

Dworzec PKP w centrum, to także możliwość dotarcia szybką koleją do Białegostoku. Jeden z wariantów przedstawionych przez CPK zakłada budowę łącznicy w okolicach Śniadowa, tak aby z Łomży możliwa była szybka podróż w stronę Łap i Białegostoku, a nie tylko w stronę Warszawy.

Warto też podkreślić, że „wypchnięcie” kolei poza nasze miasto będzie mocno dotykało dużą część mieszkańców Łomży, którzy nie mają samochodu. Będą mieli więc utrudniony dostęp do nowej inwestycji. Poza tym będzie to przeciw obserwowanym współcześnie trendom. W Białymstoku zmieniono plany szybkiej kolei w taki sposób, aby jej trasa prowadziła przez centrum miasta. W Ostrołęce PKP planuje wybudowanie nowego dworca PKP, jak najbliżej centrum. Linie kolejowe biegną przez centra setek polskich miast, aby ułatwić dostęp ich mieszkańcom.

Jest to historyczna szansa dla naszego miasta i należy ją wykorzystać z jak największym pożytkiem dla miasta.”

Nadawca do wiadomości redakcji

Poniżej ponownie publikujemy mapy, które pokazują trzy warianty przebiegu całej linii kolejowej nr 29 z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka:

oprac. pg

3 komentarzy

  1. Tylko Łomża Odpowiedz

    Nareszcie głos rozsądku. Już myślałem, że w Łomży zostali już tylko emeryci, którzy ostatni pociąg widzieli 30 lat temu.

  2. mm Odpowiedz

    Jeśli budżet pozwoli, na newralgicznym odcinku trzeba puścić kolej pod ziemią i po problemie 🙂 Mamy XXI wiek!

  3. Ignac Odpowiedz

    Mądrze napisane. Łomża zmarnuje okazję na rozwój, jeśli zacznie kombinować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *