TwitterFacebook

Kolej wróci do Łomży za ponad 10 lat? [FOTO]

– Zakładamy, że ta nowa linia kolejowa przechodząca przez Łomżę powstałaby w okolicach 2030 roku – mówił Piotr Malepszak, p.o. prezesa zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego podczas dzisiejszego (29.04) spotkania sejmowej Podkomisji stałej ds. wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w starostwie powiatowym w Łomży. Spotkanie było poświęcone budowie przez Łomżę tzw. szprychy kolejowej z Mazur do Warszawy i nowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. W całej Polsce ma powstać 10 szprych kolejowych.

„10 szprych do lotniska” zakłada wybudowanie lub modernizację półtora tysiąca kilometrów linii kolejowych, po których będą mogły jeździć pociągu szybkością 250 km/h. Punktem zbornych wszystkich nitek będzie Baranowo gdzie powstanie Centralny Port Komunikacyjny.

Linia kolejowa, która będzie przechodzić przez Łomżę zakłada połączenie z Warszawy przez Tłuszcz, Ostrołękę, Łomżę, Kolno, Pisz, Orzysz i Giżycko. – Jest to ponad 300 km trasy z czego część już jest zmodernizowana z Warszawy do Tłuszcza. Część będzie modernizowana jako istniejąca linia od Tłuszcza do Ostrołęki i całkowicie nowa linia kolejowa od Ostrołęki przez Łomżę częściowo z wykorzystaniem linii, która została rozebrana w 1945 roku – mówi Piotr Malepszak. Jak dodaje p.o. prezesa zarządu CPK, harmonogram zakłada wybudowanie tej nowej linii kolejowej w okolicy 2030 roku. – Ta perspektywa wydaje się być długa, ale jak popatrzymy na chociażby program budowy Via Baltica czy inne drogi to też mówiliśmy o takim okresie i dzisiaj te drogi będą powstawać. Jesteśmy na początkowym etapie, zaczęliśmy działalność i chcemy w perspektywie 10-12 lat te linie zbudować.

Budowa szprychy przechodzącej przez Łomżę według Piotra Malepszaka jest ważnym elementem dla Centralnego Portu Komunikacyjnego ze względu na podwójne znaczenie. Przełoży się ona na likwidacje dużego wykluczenia komunikacyjnego tego obszaru oraz – co ma podkreślać sztab generalny wojska polskiego – polepszenie mobilności tej linii, co miałoby duże znaczenie z punktu widzenia obronności kraju.

Bartosz Święciński

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *