TwitterFacebook

Kolejowa szprycha wygięta? CPK potwierdza trasowanie linii przez Łomżę

„Zgodnie z ustaleniami z posiedzenia Komisji Uzgodnieniowej Komponentu Kolejowego CPK z dnia 21 stycznia 2019 r., projekt dotyczący wspomnianej linii zakłada trasowanie w wariancie przez Łomżę” – wskazuje w odpowiedzi na pismo posła Lecha Antoniego Kołakowskiego Piotr Malepszak z Biura Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o program 10 szprych do lotniska, który w ubiegłym miesiącu przedstawiła spółka odpowiedzialna za budowę CPK. Jedna z tych szprych, czyli linii kolejowych wg wyżej wspomnianego projektu, miałaby przebiegać przez Łomżę. To oznacza, że powrót kolei na ziemię łomżyńską staje się naprawdę realny.

Jak informuje Piotr Malepszak, w tej chwili w spółce podejmowane są kroki przygotowawcze, planistyczne i projektowe w tej sprawie. „Planowanie trasy linii znajduje się na etapie analizy wariantów przebiegu linii i będzie w toku dalszych prac uszczegóławiane” – wskazuje w piśmie do posła Kołakowskiego pełnomocnik rządu ds. CPK. W praktyce oznacza to, że spółka musi sprawdzić techniczne – geologiczne, ekonomiczne i środowiskowe uwarunkowania, które pozwoliłyby taką linię przez Łomżę przeprowadzić. W projekcie trasowania linii kolejowej, analitycy mają uwzględnić m.in. korzyści z jej przeprowadzenia przez ziemię łomżyńską, ale też wziąć pod uwagę obszary chronione Natura 2000, czyli tzw. kolizje projektowe.

– To wielka i historyczna szansa dla mieszkańców Łomży i tej części Polski, która od ponad 100 lat jest w komunikacji kolejowej białą plamą – mówił w marcu podczas spotkania z lokalnymi mediami poseł Lech Kołakowski. Wskazywał wtedy, że jest bardzo duża szansa na „wygięcie szprychy” prowadzącej na Mazury, tak by nie omijała Łomży. Według jego pomysłu linia kolejowa nie mogłaby jednak przebiegać przez samo miasto, ale może powstać na jego obrzeżu. Dworzec mógłby znaleźć się w okolicach miejscowości Sierzputy czy Kupiski.

10 szprych do lotniska zakłada wybudowanie lub modernizację półtora tysiąca kilometrów linii kolejowych, po których będą mogły jeździć pociągi z szybkością 250 km/h. Punktem zbornym wszystkich nitek będzie Baranowo, gdzie powstanie Centralny Port Komunikacyjny. Pociąg z postojem w Łomży miałby jechać z Giżycka przez Orzysz, Pisz, Ostrołękę i Tłuszcz. Jak zapowiada Ministerstwo Infrastruktury, prace mają ruszyć za dwa lata. Rząd przeznaczy na budowę portu 30-35 mld złotych, a kolejne 40 mld na kolej.

pz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *