TwitterFacebook

Łomża na kolejowej mapie „10 szprych dla lotniska”

Ponad półtora tysiąca kilometrów linii, 10 tras i szybkość 250 kilometrów na godzinę. Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego przedstawiła szczegóły dotyczące sieci kolejowej, która będzie łączyć polskie miasta z lotniskiem w Baranowie. Na poglądowej mapie zaznaczono też Łomżę. Pociąg miałby jechać z Giżycka przez Orzysz, Pisz, Łomżę, Ostrołękę i Tłuszcz.

fot. CPK

Nowe linie kolejowe umożliwią dojazd bezpośrednio do portu między innymi z Olsztyna, Kołobrzegu, Terespola, Rzeszowa, Katowic, Poznania i Muszyny. W sumie w zasięgu szybkich połączeń znajdzie się ponad 100 polskich miast, z których podróż do CPK nie zajmie więcej, niż 2,5 godziny. Pociągi mają jeździć z prędkością maksymalną 250 kilometrów na godzinę z parametrami technicznymi umożliwiającymi późniejsze podniesienie tej prędkości.

Każdy z odcinków będzie się składał z fragmentów wyremontowanych oraz zupełnie nowych. Powstanie również nowa linia Warszawa – CPK – Łódź Fabryczna. W rejonie lotniska powstanie też duży węzeł kolejowy.

W planach jest też budowa przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej z Żyrardowa do CPK, a potem do Płocka, Włocławka, Grudziądza i Trójmiasta. Jedynym dużym miastem, z którego dojazd do Portu Lotniczego Solidarność zajmie więcej, niż 2,5 godziny jest Szczecin.

Budowa CPK, w tym nowych połączeń kolejowych ma się rozpocząć w 2021 roku. Pierwszy samolot ma wystartować sześć lat później. Według wstępnych szacunków koszt budowy lotniska i otaczającej go infrastruktury to 30 – 35 miliardów złotych. Docelowo port ma obsługiwać nawet 100 milionów pasażerów rocznie.

iar/pz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *