RN
TwitterFacebook

Łomża: Oszuści znowu dzwonią do mieszkańców [AKTUALIZACJA]

W ciągu ostatniej doby łomżyńscy policjanci odnotowali pięć prób telefonicznego oszustwa na policjantów. Na szczęście mieszkańcy nie dali się nabrać. 

– Osoba dzwoniąca do seniorów na numer stacjonarny podaje się za funkcjonariusza policji i mówi, że osoba z rodziny spowodowała wypadek i że należy wpłacić pewną sumę pieniędzy aby “pomóc” . Na szczęście były to tylko nieudane próby, seniorzy rozłączali się i powiadamiali dyżurnego policji o zaistniałej sytuacji. Sprawcy działający w ten sposób, mają to do siebie że próbują do skutku – mówi Urszula Brulińska z Komendy Miejskiej Policji w Łomży. 

Aktualizacja, godz. 14:40:

W całym województwie podlaskim dzisiaj odnotowano już 14 prób oszustwa. Niestety, 70-letnia mieszkanka powiatu łomżyńskiego uwierzyła, że jej wnuczek miał wypadek i przekazała “policji” 20 tysięcy złotych. 

Pamiętajmy, że pomysłowość oszustów nie zna granic. Dzwoniąc danego dnia do kilku a może kilkunastu czy też kilkudziesięciu osób, za każdym razem mogą wykorzystywać inną „bajeczkę”, tj. historię lub informację, dzięki której dążą do celu jakim jest oszustwo i wyłudzenie jak największej kwoty pieniędzy.

Oszuści mogą podawać się za policjanta, wnuczka czy też innego członka rodziny, a nawet pracownika socjalnego czy pracownika spółdzielni. Za każdym razem mają w zanadrzu wachlarz różnych historii, które mają im pomóc w wyłudzeniu pieniędzy.

Cóż może nas uchronić przed staniem się ofiara przestępstwa? Odpowiedź jest prosta – jedynie opanowanie, czujność i rozwaga. Policja przypomina kilka zasad:

  • Informujmy o „dziwnych” telefonach członków swojej najbliższej rodziny, a w rozmowie z nimi weryfikujmy, czy fakty podane telefonicznie przez rzekomego „policjanta” lub „wnuczka” naprawdę miały miejsce;
  • Nie wpuszczajmy do domu osób nieznanych, chociażby podawały się za przedstawicieli różnego rodzaju instytucji – umówmy się na inny termin i sprawdźmy, czy osoba o danym imieniu i nazwisku faktycznie pracuje w danej instytucji;
  • Sprawdzajmy, czy osoba podająca się np. za urzędnika, czy pracownika instytucji pomocowej, posiada legitymację;
  • Starajmy się zapamiętać osobę, która do nas przyszła, jej wygląd lub markę i numer rejestracyjny pojazdu, którym przyjechała; w razie kontaktu telefonicznego – należy zapisać numer telefonu tej osoby;
  • Informujmy policję o swoich podejrzeniach dzwoniąc na numer alarmowy 997 lub 112.

 

oprac. pg

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *