Łomżyńska część Via Baltica z dofinansowaniem

Podpisano kolejne umowy na budowę dróg z dofinansowaniem z pieniędzy unijnych. Wśród trzech dróg ekspresowych, na które pójdą pieniądze, jest fragment S61 w województwach mazowieckim i podlaskim na odcinku Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn.
Wartość tych inwestycji to 4 miliardy 350 milionów złotych, z czego dofinansowanie unijne to 2 miliardy 260 milionów. Zastrzyk pieniędzy na Via Baltica wynosi ponad 1,6 mld złotych.
Przypomnijmy, że przedsięwzięcie polega na budowie drogi ekspresowej S61 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn o długości ok. 91 km, która w całości zlokalizowana jest w sieci bazowej TEN-T.
Ponadto inwestycja obejmuje m.in.:
- budowę dziewięciu węzłów drogowych: Podborze, Śniadowo, Łomża Południe, Łomża Zachód, Nowogród, Łomża Północ, Stawiski, Grabowo, Szczuczyn,
- rozbudowę drogi ekspresowej S8 w obrębie węzła Podborze,
- budowę sześciu MOP,
- budowę dróg w liniach rozgraniczających drogi krajowej o funkcji innej niż krajowa, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania zrealizowanej inwestycji oraz prawidłowej obsługi przyległych terenów,
- budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych krzyżujących się
z przedmiotową inwestycją ze względu na konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu projektowanej drogi oraz jej przekroczenia (m.in. DW627, DK63, DK64), - budowę obiektów inżynierskich w zakresie niezbędnym do sprawnego funkcjonowania zrealizowanej infrastruktury,
- budowę elementów systemu zarządzania ruchem,
- budowę systemu odprowadzania wód deszczowych z powierzchni dróg wraz
z budową kanalizacji deszczowej, budowę urządzeń podczyszczających wodę deszczową, - budowę oświetlenia drogowego,
- budowę oraz przebudowę kolidującego uzbrojenia,
- budowę urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia, stacje pogodowe, oznakowanie poziome i pionowe, znaki zmiennej treści) i pozostałe elementy infrastruktury,
- wykonanie zieleni drogowej.
Via Baltica w budowie
Do tej pory oddane do użytku zostały już obwodnice Augustowa, Suwałk, Szczuczyna i Stawisk. Według ostatnich informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad cała inwestycja ma być gotowa w 2023 roku.
Oto jak wygląda zaawansowanie prac na pozostałych odcinkach:
- Węzeł Podborze – Śniadowo o długości ok. 19,5 km, odstąpiono od umowy z pierwotnym wykonawcą i 16 sierpnia 2019 r. ogłoszono ponowny przetarg,
- Węzeł Śniadowo – Łomża Południe o długości ok. 17 km, trwają prace budowlane, wartość kontraktu to 380 mln zł,
- Węzeł Łomża Południe – Łomża Zachód o długości ok. 7,2 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 21 grudnia 2017 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na IV kw. 2019 r., wartość kontraktu to 218,1 mln zł,
- Węzeł Łomża Zachód – Węzeł Kolno o długości ok. 12,9 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 11 października 2018 r., wniosek o wydanie decyzji ZRID został złożony 12 sierpnia 2019 r., wartość kontraktu to 525,6 mln zł,
- Węzeł Kolno – Stawiski o długości ok. 16,4 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 31 października 2017 r., drogowcy weszli na plac budowy (ZRID wydany pod koniec września 2019 r.), wartość kontraktu to 288,3 mln zł,
- Stawiski – Szczuczyn o długości ok. 18 km, umowa z Wykonawcą podpisana 31 października 2017 r., trwają prace budowlane, decyzja ZRID została wydana 30 sierpnia 2019 r., wartość kontraktu to 342,1 mln zł,
- Obwodnica Szczuczyna (II jezdnia) o długości ok. 6,6 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 26 maja 2017 r., trwają roboty budowlane, planowane oddanie do użytku I kw. 2020 r., wartość kontraktu to 75 mln zł,
- Szczuczyn – Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 6 sierpnia 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest w grudniu 2019 r., wartość kontraktu to 700 mln zł,
- Ełk Południe – Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa z Wykonawcą została podpisana 19 lipca 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na styczeń 2020 r., wartość kontraktu to 686 mln zł,
- Wysokie – Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa z Wykonawcą podpisana 4 lipca 2018 r.,decyzja ZRID została wydana 7 października 2019 r., wartość kontraktu to 484 mln zł,
- Raczki – obwodnica Suwałk o długości 13 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 659 mln zł,
- Obwodnica Suwałk o długości ok. 12,8 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 299,4 mln zł,
- Koniec obwodnicy Suwałk – Budziska (granica państwa) o długości ok. 24,2 km, trwa procedura przetargowe po tym, jak odstąpiono od umowy z pierwotnym wykonawcą i 9 sierpnia 2019 r. ogłoszono ponowny przetarg.
oprac. pg