TwitterFacebook

Via Baltica. Będzie więcej podpór pod mostem na Narwi? Taki projekt zgłosił wykonawca

Nie 10, jak zakładała kilka lat temu decyzja środowiskowa, a 23 podpory ma mieć najdłuższy most na Narwi. Powstanie on w ramach Via Baltica, która będzie też obwodnicą Łomży. Pytanie, czy do tego projektu przychylą się decydenci.

W Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim trwa właśnie postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej (ZRID) na odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno, czyli głównej część ekspresowej obwodnicy Łomży. Jej elementem ma być nowy most przez Narew o długości ponad 1200 metrów nad rzeką i jej doliną.

O tym, gdzie będzie zbudowany most i jak ma wyglądać, zdecydowano kilka lat temu w decyzji środowiskowej. Miał to być obiekt prosty, o długości 1206 metrów, oparty na 10 podporach.

– Jednak wykonawca inwestycji w systemie „Projektuj i buduj” zaproponował tzw. „optymalizację” i zbudowanie aż 23 podpór, aby mostowe przęsła mogły być dużo krótsze i łatwiejsze w wykonaniuinformuje Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i dodaje, że długość, szerokość i lokalizacja mostu pozostaje taka sama jak w decyzji środowiskowej, ale częściowo została zmieniona konstrukcja mostu. – Zakładane parametry techniczne, tak jak nośność, też zostały zachowane. Wykonawca twierdzi, że przyjęte przez niego rozwiązanie jest zgodne z decyzją środowiskową, a nawet wręcz bardziej korzystne dla środowiska. Przychyliliśmy się do tego co opracował, jednak zastrzegliśmy, że rozwiązanie musi zostać zatwierdzone przez PUW oraz RDOŚ. Odpowiedzialność za rozwiązanie zamienne leży po stronie wykonawcy.

Via Baltica w budowie

S61 to strategiczna inwestycja drogowa łącząca Polskę i Litwę bezpiecznym i szybkim szlakiem. S61 przebiega przez województwo mazowieckie, podlaskie i warmińsko – mazurskie. Do tej pory oddane do użytku zostały już obwodnice Augustowa, Suwałk, Szczuczyna i Stawisk.

Oto jak wygląda zaawansowanie prac na pozostałych odcinkach:

  • Węzeł Podborze – Śniadowo o długości ok. 19,5 km, odstąpiono od umowy z pierwotnym wykonawcą i 16 sierpnia 2019 r. ogłoszono ponowny przetarg,
  • Węzeł Śniadowo – Łomża Południe o długości ok. 17 km, trwają prace budowlane, wartość kontraktu to 380 mln zł,
  • Węzeł Łomża Południe – Łomża Zachód o długości ok. 7,2 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 21 grudnia 2017 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na IV kw. 2019 r., wartość kontraktu to 218,1 mln zł,
  • Węzeł Łomża Zachód – Węzeł Kolno o długości ok. 12,9 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 11 października 2018 r., wniosek o wydanie decyzji ZRID został złożony 12 sierpnia 2019 r., wartość kontraktu to 525,6 mln zł,
  • Węzeł Kolno – Stawiski o długości ok. 16,4 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 31 października 2017 r., drogowcy weszli na plac budowy (ZRID wydany pod koniec września 2019 r.), wartość kontraktu to 288,3 mln zł,
  • Stawiski – Szczuczyn o długości ok. 18 km, umowa z Wykonawcą podpisana 31 października 2017 r., trwają prace budowlane, decyzja ZRID została wydana 30 sierpnia 2019 r., wartość kontraktu to 342,1 mln zł,
  • Obwodnica Szczuczyna (II jezdnia) o długości ok. 6,6 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 26 maja 2017 r., trwają roboty budowlane, planowane oddanie do użytku I kw. 2020 r., wartość kontraktu to 75 mln zł,
  • Szczuczyn – Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 6 sierpnia 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest w grudniu 2019 r., wartość kontraktu to 700 mln zł,
  • Ełk Południe – Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa z Wykonawcą została podpisana 19 lipca 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na styczeń 2020 r., wartość kontraktu to 686 mln zł,
  • Wysokie – Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa z Wykonawcą podpisana 4 lipca 2018 r.,decyzja ZRID została wydana 7 października 2019 r., wartość kontraktu to 484 mln zł,
  • Raczki – obwodnica Suwałk o długości 13 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 659 mln zł,
  • Obwodnica Suwałk o długości ok. 12,8 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 299,4 mln zł,
  • Koniec obwodnicy Suwałk – Budziska (granica państwa) o długości ok. 24,2 km, trwa procedura przetargowe po tym, jak odstąpiono od umowy z pierwotnym wykonawcą i 9 sierpnia 2019 r. ogłoszono ponowny przetarg.

BB/pg/GDDKiA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *