RN
TwitterFacebook

Via Baltica: Drogowcy przesuwają schron z II Wojny Światowej [FOTO]

Ponad 200 tonowy schron bojowy przesuwają pracownicy Polaqua. Historyczna budowa znajdowała się na fragmencie Via Baltica powstającym między Śniadowem a Łomża.

Schron jest pozostałością po fortyfikacji na Linii Mołotowa, którą wytyczono wzdłuż  granicy ZSRR z III Rzeszą powstałej po podziale Polski w 1939 r. na mocy paktu Ribbentrop-Mołotow. Historycznego obiektu nie zburzono, jednak aby zachować historię konieczne jest przesunięcie go poza oś drogi. Bunkier jest przesuwany przy pomocy koparek po specjalnie przygotowanych szynach. Jego nowe miejsce znajduje się jakieś 30 metrów na wschód od dotychczasowego położenia. 

Fragment Via Baltica od Śniadowa do węzła Łomża Południa 12 sierpnia ub.r. otrzymał od wojewody podlaskiego ZRID. Umowa o wartości 380 mln złotych została zawarta z firmą Polaqua w lutym 2018 roku. Zgodnie z nią powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu plus pas awaryjny w każdym kierunku. Nawierzchnia wykonana zostanie z betonu cementowego, co wydłuży okres pomiędzy remontami na obciążonej ciężkim ruchem tranzytowym trasie. Wybudowany zostanie węzeł Śniadowo łączący S61 z drogą wojewódzką nr 677 Ostów Mazowiecka – Łomża oraz przygotowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) – Chomentowo Wschód (MOP kategorii II) i Chomentowo Zachód (MOP III). Wykonawcą prac jest firma POLAQUA. Wartość kontraktu to 380,3 mln zł brutto. Zakończenie budowy planowane jest pod koniec 2020 roku. 

Via Baltica w budowie

Via Baltica to międzynarodowy korytarz, który połączy Polskę z krajami nadbałtyckim. S61 rozpoczyna się tuż za Ostrowią Mazowiecką i biegnie przez województwo podlaskie i warmińsko-mazurskiego aż do przejścia granicznego w Budzisku. Cała inwestycja ma być gotowa w 2023 roku.

Na zgody na budowę czekają jeszcze: odcinek Podborze – Śniadowo, którego nowy wykonawca przygotowuje wniosek o ZRID, drugi odcinek łomżyńskiej obwodnicy od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (tam prace ruszą najprawdopodobniej w maju) oraz Ełk Południe-Wysokie (ZRID powinien być wydany w kwietniu). 

Oto jak wygląda zaawansowanie prac na wszystkich odcinkach:

  • Węzeł Podborze – Śniadowo o długości ok. 19,5 km, 8 stycznia br. podpisano umowę z nowym wykonawcą,
  • Węzeł Śniadowo – Łomża Południe o długości ok. 17 km, trwają prace budowlane, wartość kontraktu to 380 mln zł,
  • Węzeł Łomża Południe – Łomża Zachód o długości ok. 7,2 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 21 grudnia 2017 r., decyzja ZRID wydana 19 lutego 2020 roku, wartość kontraktu to 218,1 mln zł,
  • Węzeł Łomża Zachód – Węzeł Kolno o długości ok. 12,9 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 11 października 2018 r., wniosek o wydanie decyzji ZRID został złożony 12 sierpnia 2019 r., wartość kontraktu to 525,6 mln zł,
  • Węzeł Kolno – Stawiski o długości ok. 16,4 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 31 października 2017 r., drogowcy weszli na plac budowy (ZRID wydany pod koniec września 2019 r.), wartość kontraktu to 288,3 mln zł,
  • Stawiski – Szczuczyn o długości ok. 18 km, umowa z Wykonawcą podpisana 31 października 2017 r., trwają prace budowlane, decyzja ZRID została wydana 30 sierpnia 2019 r., wartość kontraktu to 342,1 mln zł,
  • Obwodnica Szczuczyna (II jezdnia) o długości ok. 6,6 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 26 maja 2017 r., trwają roboty budowlane, planowane oddanie do użytku I kw. 2020 r., wartość kontraktu to 75 mln zł,
  • Szczuczyn – Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 6 sierpnia 2018 r., ZRID został wydany 25 lutego 2020 r., wartość kontraktu to 700 mln zł,
  • Ełk Południe – Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa z Wykonawcą została podpisana 19 lipca 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na kwiecień 2020 r., wartość kontraktu to 686 mln zł,
  • Wysokie – Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa z Wykonawcą podpisana 4 lipca 2018 r.,decyzja ZRID została wydana 7 października 2019 r., wartość kontraktu to 484 mln zł,
  • Raczki – obwodnica Suwałk o długości 13 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 659 mln zł,
  • Obwodnica Suwałk o długości ok. 12,8 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 299,4 mln zł,
  • Koniec obwodnicy Suwałk – Budziska (granica państwa) o długości ok. 24,2 km, 8 stycznia br. podpisano umowę z nowym wykonawcą.

oprac. pg/GDDKiA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *