RN
TwitterFacebook

Via Baltica: Jeden z łomżyńskich fragmentów S61 ma mieć cieńszą nawierzchnię. Poseł Kołakowski pyta dlaczego

Praktycznie cała Via Baltica ma przyznaną kategorię ruchu KR7. Wyjątkiem jest 17-kilometrowy odcinek przed Łomża, który otrzymał kategorią KR6. Poseł Lech Kołakowski pyta dlaczego i żąda wyrównania kategorii. 

To już druga interpelacja w tej sprawie. Poseł Lech Kołakowski prosił Ministra Infrastruktury o wyrównanie kategorii ruchu dla krótszego łomżyńskiego odcinka S61. W odpowiedzi usłyszał, że na tym odcinku ruch jest mniejszy, dlatego kategoria jest niższa. 

– W związku z tym, że odpowiedź ta nie jest satysfakcjonująca, przekazuję uwagi prosząc o ponowna analizę zasadności podjętych dotychczasowych decyzji i zmiany wyznaczonej kategorii dla odcinka drogi ekspresowej S61 od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe” pisze poseł Kołakowski i argumentuje to m.in. tym, że cała droga ma ogromne znaczenie dla ruchu tranzytowego,czyli ruchu pojazdów ciężkich, który ma największy wpływ na trwałość nawierzchni, a tym samym na obliczenia prognozowanego ruchu, docelowej kategorii ruchu. – Jak widać z map prognoz, przyszła droga ekspresowa S61 będzie obok autostrad A1, A2, A4, dróg ekspresowych S8, S7, S17 w największym stopniu eksploatowana przez ruch tranzytowy, ruch samochodów ciężarowych. W związku z czym, zdumienie budzi fakt, iż jeden z jej odcinków (nie odcinek skrajny), 17-kilometrowy z ponad dwustukilometrowego S61 pozostaje słabszy w ruchu KR6. 

Zdaniem posła Kołakowskiego projektowany węzeł Śniadowo z racji pełnionej funkcji (skrzyżowanie z DW677 – głównie ruch lokalny) nie jest żadnym „poważnym” generatorem ruchu, który mógłby powodować zmiany natężenia ruchu na przyszłej drodze ekspresowej, które z kolei powodowałyby zmiany w przyjętych kategoriach ruchu przed i za węzłem. – Należy stwierdzić z prawdopodobieństwem bliskim pewności, że natężenie ruchu od w. Komorowo będzie praktycznie takie samo do węzła Łomża Południe, stąd przyjmowanie różnych kategorii ruchu dla tych odcinków jest nielogiczne. 

Dalej poseł w swojej interpelacji przytacza badania pomiaru ruchu z 2015 roku, które pokazały że na drodze wojewódzkiej nr 677 Łomża-Ostrów Mazowiecka, na odcinku Łomża – granica województwa mazowieckiego, które odpowiada węzłowi Łomża Południe – Śniadowo w ramach Via Baltica wynosił 11 114 pojazdów na dobę. Natomiast ruch na odcinku od granicy województwa podlaskiego do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 672 Ostrów Maz. – Ostrołęka (węzeł Śniadowo-Komorowo) wynosił 8 808 pojazdów na dobę. Ruch na odcinku od tego skrzyżowania do Ostrowi Mazowieckiej wynosił 10 422 pojazdów na dobę. 

– Jeśli z podawanych przez Pana Ministra, założeń i wyliczeń, ruch na odcinku „Podborze” – „Komorowo” miałby wynieść 117 731 581 osi 100 kN w okresie projektowym 30 lat, to zupełnie niezrozumiałym jest dlaczego na odcinku „Śniadowo” – „Łomża Południe” miałby być on niższy, jeśli według GPR 2015 ruch był o ok 10% wyższy –  dodaje poseł i prosi o wyrównanie kategorii ruchu tego fragmentu do całej Via Baltica. 

Cała treść interpelacji znajduje się w załączniku. 

Via Baltica w budowie

Via Baltica to międzynarodowy korytarz, który połączy Polskę z krajami nadbałtyckim. S61 rozpoczyna się tuż za Ostrowią Mazowiecką i biegnie przez województwo podlaskie i warmińsko-mazurskiego aż do przejścia granicznego w Budzisku. Cała inwestycja ma być gotowa w 2023 roku.

Na zgody na budowę czekają jeszcze: odcinek Podborze – Śniadowo, którego nowy wykonawca przygotowuje wniosek o ZRID, drugi odcinek łomżyńskiej obwodnicy od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (tam prace ruszą najprawdopodobniej w maju) oraz Ełk Południe-Wysokie (ZRID powinien być wydany w kwietniu). 

Oto jak wygląda zaawansowanie prac na wszystkich odcinkach:

  • Węzeł Podborze – Śniadowo o długości ok. 19,5 km, 8 stycznia br. podpisano umowę z nowym wykonawcą,
  • Węzeł Śniadowo – Łomża Południe o długości ok. 17 km, trwają prace budowlane, wartość kontraktu to 380 mln zł,
  • Węzeł Łomża Południe – Łomża Zachód o długości ok. 7,2 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 21 grudnia 2017 r., decyzja ZRID wydana 19 lutego 2020 roku, drogowcy weszli już na budowę, wartość kontraktu to 218,1 mln zł,
  • Węzeł Łomża Zachód – Węzeł Kolno o długości ok. 12,9 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 11 października 2018 r., wniosek o wydanie decyzji ZRID został złożony 12 sierpnia 2019 r., wartość kontraktu to 525,6 mln zł,
  • Węzeł Kolno – Stawiski o długości ok. 16,4 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 31 października 2017 r., drogowcy weszli na plac budowy (ZRID wydany pod koniec września 2019 r.), wartość kontraktu to 288,3 mln zł,
  • Stawiski – Szczuczyn o długości ok. 18 km, umowa z Wykonawcą podpisana 31 października 2017 r., trwają prace budowlane, decyzja ZRID została wydana 30 sierpnia 2019 r., wartość kontraktu to 342,1 mln zł,
  • Obwodnica Szczuczyna (II jezdnia) o długości ok. 6,6 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 26 maja 2017 r., trwają roboty budowlane, planowane oddanie do użytku I kw. 2020 r., wartość kontraktu to 75 mln zł,
  • Szczuczyn – Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 6 sierpnia 2018 r., ZRID został wydany 25 lutego 2020 r., wartość kontraktu to 700 mln zł,
  • Ełk Południe – Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa z Wykonawcą została podpisana 19 lipca 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na kwiecień 2020 r., wartość kontraktu to 686 mln zł,
  • Wysokie – Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa z Wykonawcą podpisana 4 lipca 2018 r.,decyzja ZRID została wydana 7 października 2019 r., wartość kontraktu to 484 mln zł,
  • Raczki – obwodnica Suwałk o długości 13 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 659 mln zł,
  • Obwodnica Suwałk o długości ok. 12,8 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 299,4 mln zł,
  • Koniec obwodnicy Suwałk – Budziska (granica państwa) o długości ok. 24,2 km, 8 stycznia br. podpisano umowę z nowym wykonawcą.

pg

1 komentarz

  1. Lew Odpowiedz

    Pam poseł Kołakowski niech wytłumaczy się mieszkańcom Łomży, dlaczego oddał szpital, dlaczego region łomżyński wystawił się do wiatru. Teraz szuka zastępczych tematów. U tego pana jest to w zwyczaju – olać innych, szukać wyłącznie siebie i ten zwyczaj trwa już od kilku kadencji. Wstyd Panie Pośle i obciach. Takie zdolności do udawanie, że Pan coś robi – Łomżyniacy znają. Bogu dzieki, że ponoć to ostatnia pańska kadencja, takich pajaców w swoich dziejach Łomża jeszcze nigdy nie miała.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *