RN
TwitterFacebook

Via Baltica: Jest ZRID na małą obwodnicę Łomży

Wojewoda podlaski wydał dziś (19.02.) zgodę na rozpoczęcie budowy fragmentu Via Baltica od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód. Prace mogą rozpocząć się natychmiast. 

Chodzi o odcinek drogi ekspresowej S61 węzła „Łomża Południe” za Konarzycami do węzła „Łomża Zachód” w okolicy Sierzput Młodych oraz fragment DK63. Umowa na realizację tego około 7,2-odcinka S61 została podpisana 21 grudnia 2017 r. z firmą Mota Engil. Wartość kontraktu to 218,1 mln zł. 

To fizyczny początek budowy obwodnicy Łomży, tak długo wyczekiwanej. Wartość tej inwestycji to 218 mln złotych – poinformował na konferencji prasowej Wojciech Borzuchowski – dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku, na której wniosek wojewoda podlaski wydał decyzję.

Zakres robót budowlanych obejmuje na drodze S61 budowę dwóch jezdni, po dwa pasy w każdym kierunku, na DK 63 droga będzie jednojezdniowa. W planach jest też między innymi utworzenie zjazdów do istniejących działek, ścieżek rowerowych, elementów odwodnienia, ogrodzenia, obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty), kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych, urządzeń ochrony środowiska oraz budowa oświetlenia drogowego.

– Cieszę się, że zostaje do wydania tylko jedna decyzja na realizację inwestycji (od węzła „Łomża Zachód” do węzła „Kolno”, bez węzła) i dzięki temu Via Baltica staje się faktem. Nie można już mówić o zamiarach, doskonale wiemy, że po niektórych odcinkach tej trasy możemy już normalnie się poruszaćpowiedział wojewoda Bohdan Paszkowski.

Budowa siódmego z kolei odcinka trasy Via Baltica powinna rozpocząć się w ciągu 30 dni i według planu potrwa do końca 2022 roku.

Via Baltica w budowie

Via Baltica to międzynarodowy korytarz, który połączy Polskę z krajami nadbałtyckim. S61 rozpoczyna się tuż za Ostrowią Mazowiecką i biegnie przez województwo podlaskie i warmińsko-mazurskiego aż do przejścia granicznego w Budzisku. Cała inwestycja ma być gotowa w 2023 roku.

Na zgody na budowę czekają jeszcze: drugi odcinek łomżyńskiej obwodnicy od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (tam prace ruszą najprawdopodobniej w maju), Szczuczyn-Ełk Południe i Ełk Południe-Wysokie. ZRIDy dla warmińsko-mazurskich odcinków mają zostać wydane kolejno w lutym i kwietniu. 

Oto jak wygląda zaawansowanie prac na pozostałych odcinkach:

  • Węzeł Podborze – Śniadowo o długości ok. 19,5 km, 8 stycznia br. podpisano umowę z nowym wykonawcą,
  • Węzeł Śniadowo – Łomża Południe o długości ok. 17 km, trwają prace budowlane, wartość kontraktu to 380 mln zł,
  • Węzeł Łomża Południe – Łomża Zachód o długości ok. 7,2 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 21 grudnia 2017 r., decyzja ZRID wydana 19 lutego 2020 roku, wartość kontraktu to 218,1 mln zł,
  • Węzeł Łomża Zachód – Węzeł Kolno o długości ok. 12,9 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 11 października 2018 r., wniosek o wydanie decyzji ZRID został złożony 12 sierpnia 2019 r., wartość kontraktu to 525,6 mln zł,
  • Węzeł Kolno – Stawiski o długości ok. 16,4 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 31 października 2017 r., drogowcy weszli na plac budowy (ZRID wydany pod koniec września 2019 r.), wartość kontraktu to 288,3 mln zł,
  • Stawiski – Szczuczyn o długości ok. 18 km, umowa z Wykonawcą podpisana 31 października 2017 r., trwają prace budowlane, decyzja ZRID została wydana 30 sierpnia 2019 r., wartość kontraktu to 342,1 mln zł,
  • Obwodnica Szczuczyna (II jezdnia) o długości ok. 6,6 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 26 maja 2017 r., trwają roboty budowlane, planowane oddanie do użytku I kw. 2020 r., wartość kontraktu to 75 mln zł,
  • Szczuczyn – Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 6 sierpnia 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest w grudniu 2019 r., wartość kontraktu to 700 mln zł,
  • Ełk Południe – Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa z Wykonawcą została podpisana 19 lipca 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na styczeń 2020 r., wartość kontraktu to 686 mln zł,
  • Wysokie – Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa z Wykonawcą podpisana 4 lipca 2018 r.,decyzja ZRID została wydana 7 października 2019 r., wartość kontraktu to 484 mln zł,
  • Raczki – obwodnica Suwałk o długości 13 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 659 mln zł,
  • Obwodnica Suwałk o długości ok. 12,8 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 299,4 mln zł,
  • Koniec obwodnicy Suwałk – Budziska (granica państwa) o długości ok. 24,2 km, 8 stycznia br. podpisano umowę z nowym wykonawcą.

pg/PUW

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *