RN
TwitterFacebook

Via Baltica: Kierowcy mogą już korzystać z całej obwodnicy Szczuczyna

Drogowcy oddali do użytku drugą nitkę obwodnicy Szczuczyna, która jest fragmentem drogi ekspresowej S61. To trzeci gotowy odcinek tej drogi – po fragmencie obwodnicy Augustowa (12,75 km.) i obwodnicy Suwałk (12,83 km).

– Via Baltica, której częścią jest obwodnicy Szczuczyna, to droga dla całej Polski. Dzięki temu że sieć dróg szybkiego ruchu będzie rosła niemal z dnia na dzień – powiedział Rafał Weber, wiceminister infrastruktury, który wziął udział w uroczystości otwarcia fragmentu trasy. 

Droga ekspresowa S61 jest głównym fragmentem polskiego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Obwodnica Szczuczyna, choć niewielka, już w II połowie przyszłego roku połączy się z budowanym obecnie odcinkiem S61 Stawiski – Szczuczyn (18 km) oraz kolejnym fragmentem S61 węzeł Kolno – Stawiski (16,43 km). W 2022 także z odcinkiem Szczuczyn – Ełk Południe. Cała Via Baltica na obszarze Polski zostanie zrealizowana w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025).  

Nawierzchnia drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna została wykonana z betonu cementowego (z wyjątkiem obiektów inżynierskich, gdzie nawierzchnia jest także bitumiczna) i przystosowana do najcięższego ruchu (115 kN /oś). Tym samym obwodnica stała się pierwszą w regionie z jezdniami o różnej nawierzchni, ponieważ pierwsza jezdnia – wybudowana w 2015 roku – ma nawierzchnię bitumiczną.   

Wybudowana II jezdnia ma długość około 6,58 km. Łączy się z powstałym w ramach pierwszego etapu budowy obwodnicy – dwujezdniowym węzłem Szczuczyn. Cała obwodnica ma tym samym 8 kilometrów i standard dwujezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pasami awaryjnymi i pasem rozdziału.  

Wybudowano też wszystkie urządzenia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne i osłony przeciwolśnieniowe) oraz ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt oraz wygrodzenia).

Budowa była realizowana w systemie „Projektuj i buduj” od 26 maja 2017 r. Całkowita wartość umowy na roboty: 75 080 380,94 zł brutto. Generalnym Wykonawcą jest spółka POLAQUA. Nadzór nad robotami sprawuje spółka TPF. 

Parametry techniczne: 

  • Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu 
  • Szerokość pasów ruchu: 3,5 m 
  • Pasy awaryjne: 2,5 m każdy 
  • Szerokość pobocza gruntowego: 0,75 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD 
  • Pas dzielący: od 5 do 12 m
  • Obciążenie nawierzchni: 115 kN /oś
  • 1 most z funkcją przejścia dla zwierząt
  • 4 wiadukty – wszystkie z funkcją przejścia dla zwierząt
  • 21 przepustów 
  • 208 metrów – długość ekranów akustycznych 

GDDKiA  

Via Baltica w budowie

Łączna długość przyszłej S61 to prawie 210 km, z czego kierowcy już korzystają z trzech odcinków o łącznej długości ok. 33,5 km (fragment obwodnicy Augustowa, obwodnica Suwałk i obwodnica Szczuczyna).  

Pozostała część S61, blisko 177 kilometrów, jest w realizacji – w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie “Projektuj i buduj” (przygotowanie projektu, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – ZRID) albo fizycznie – w budowie. 

Oto jak wygląda zaawansowanie prac na wszystkich odcinkach:

  • Podborze – Śniadowo: 19,4 km, etap – uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2022 r. 
  • Śniadowo – Łomża Południe: 16,99 km, etap – w budowie od sierpnia 2019 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – czerwiec 2021 r. 
  • Łomża Południe – Łomża Zachód: 7,1 km, etap – w budowie od lutego 2020 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – IV kw. 2021 r. 
  • Łomża Zachód – węzeł Kolno: 12,9 km, etap – uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Planowany termin udostępnienia kierowcom – IV kw. 2021 r. 
  • węzeł Kolno – Stawiski: 16,4 km, etap – w budowie od października 2019 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2021 r. 
  • Stawiski – Szczuczyn: 18 km, etap – w budowie od września 2019 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2021 r. 
  • Szczuczyn – węzeł Ełk Południe: 23,3 km, etap – w budowie od marca 2020 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – koniec 2021 r.  
  • węzeł Ełk Południe – węzeł Wysokie: 22,9 km, etap – uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Planowany termin udostępnienia kierowcom: IV kw. 2021 r. 
  • węzeł Wysokie – Raczki: 20,2 km, etap – w budowie od października 2019 r.  Planowany termin udostępnienia kierowcom – II/III kwartał 2021 r.  
  • II jezdnia obwodnicy Szczuczyna: 8 km, etap – oddana do użytku 15 maja 2020 r. 
  • Raczki – Suwałki Południe (fragment obwodnicy Augustowa): 12,75 km, etap – w użytkowaniu od listopada 2014 r.  
  • Obwodnica Suwałk: 12,83 km, etap – oddana do użytku 13 kwietnia 2019 r.   
  • Suwałki – Budzisko: 24,1 km, etap – w budowie od stycznia 2020 r. Planowany termin udostępnienia kierowcom – III kw. 2022 r. 

oprac. pg/GDDKiA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *