TwitterFacebook

Ostrołęka wraca na kolejową mapę Polski

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego pomiędzy Warszawą a Łodzią stwarza możliwość uruchomienia nowych połączeń kolejowych. Skorzystać ma na tym Ostrołęka.

W minionym tygodniu zatwierdzono powstanie nowych linii kolejowych prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jest to koncepcja węzła transportowego opartego na zintegrowanych połączeniach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Port ma być zlokalizowany, pomiędzy Warszawą a Łodzią. Docelowo mówi się o miejscowości Baranów w powiecie grodziskim. Na tej koncepcji skorzystać ma Ostrołęka. Wśród trzydziestu nowych połączeń kolejowych jest relacja Warszawa – Ostrołęka – Pisz – Giżycko. – To wielka korzyść dla Ostrołęki. Wspaniała trasa, która zapewnia szybki dojazd z Warszawy na Mazury i odwrotnie mówi Jerzy Grabowski przewodniczący rady miasta i były kolejarz.

Obecnie remontowana kompleksowo jest linia kolejowa 29 Ostrołęka – Tłuszcz. Będzie ona miała istotne znaczenie przy transporcie węgla do powstającej w Ostrołęce elektrowni. Zakłada się, że tą trasą będzie transportowanych blisko 3,5 miliona ton węgła rocznie. Pociągi towarowe będą kursowały z prędkością blisko 80 kilometrów na godzinę.

W ostatnim czasie oddana została do użytku też linia kolejowa 36 z Ostrołęki przez Śniadowo do Łap. Pociągi na tej trasie poruszają się z prędkością 80 km/h, ale docelowo mają osiągać 120 km/h.

Planowany termin uruchomienia Centralnego Portu Lotniczego to 2027 rok.D do tego czasu planowane linie kolejowe mają już zostać oddane do użytku. Na oba te zadania rząd chce przeznaczyć 75 mld złotych.

EN

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *