TwitterFacebook

Zambrów. Obwodnica miasta powstanie do 2030 roku

Na rozpoczęcie tej inwestycji mieszkańcy Zambrowa czekali od dawna. Chodzi o obwodnicę, której powstanie ujęto w rządowym programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

W ramach rządowego programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. Z opublikowanej przez Ministerstwo Infrastruktury informacji wynika, że w końcu Zambrów doczeka się obwodnicy w ciągu dróg krajowych nr 63 i 66. Jest to bardzo dobra wiadomość biorąc pod uwagę, że droga ta nie została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023.

Zambrów leży na bardzo ważnym szlaku komunikacyjnym z Warszawy do Białegostoku i dalej na wschód. Mieszkańcy od lat borykali się z problemami ogromnej liczby pojazdów przejeżdżających przez miasto. Niejednokrotnie, aby wjechać do miasta trzeba było stać w kilometrowych korkach. W 2012 roku oddano obwodnicę Zambrowa w ciągu ekspresowej S8, ale pozostała jeszcze do wybudowania południowo-wschodnia część obwodnicy. Po jej wybudowaniu, wszystkie samochody jadące z północy  i południa muszą przejeżdżać przez centrum miasta. Po wybudowaniu obwodnicy, Zambrów będzie jednym z nielicznych miast, gdzie ruch tranzytowy będzie skierowany poza centrum miasta  – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Zambrowie Lech Antoni Kołakowski, poseł na sejm RP. Jak zaznaczył, to efekt starań podejmowanych razem z burmistrzem miasta, m.in. licznych interpelacji wysyłanych do ministerstwa infrastruktury oraz wizyt w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie i Białymstoku.

Jak przyznał Kazimierz Dąbrowski, burmistrz Zambrowa, to bardzo dobra decyzja dla mieszkańców i wszystkich kierowców. – Od dawna borykaliśmy się z problemem ogromnego ruchu pojazdów przez centrum miasta. Wiązało się to z ogromnym hałasem, zanieczyszczeniami, spalinami, ale przede wszystkim o dużym niebezpieczeństwie dla pieszych i kierowców poruszających się po mieście. Przez drogi 63 i 66 przejeżdżało codziennie przez centrum Zambrowa średnio od 10 do 12 tysięcy samochodów. Od 2012 roku, razem z posłem Kołakowskim, czyniliśmy starania o budowę tego odcinka obwodnicy. Bardzo się cieszę, że do tego dojdzie – przyznał burmistrz Zambrowa.

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki UE, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.

Po wybudowaniu obwodnicy Zambrowa będziemy mieli bardzo dobre połączenie drogowe z Zambrowa i Wysokiego Mazowieckiego do Warszawy. Przed nami są konkretne decyzje odnośnie budowy. Do września spodziewamy się ogłoszenie przetargu na prace przygotowawcze. One potrwają ok. 3 lat. Następnie ma to się zakończyć decyzją środowiskową, którą Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska ma wydać do końca 2023 r. Podpisanie umowy w trybie „zaprojektuj i wybuduj” planowane jest w 2027 r. Nie ma jeszcze ostatecznego kształtu przyszłej obwodnicy, ale będzie to konsultowane z samorządami i samymi mieszkańcami – mówił podczas konferencji Marek Adam Komorowski, senator PiS, pochodzący z Zambrowa. Jak zaznaczył, przewidywany koszt inwestycji to 250 mln zł.

Marcin Szczepański

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *